نیازهای زلزله زدگان

به گفته برخی خبرگزاری ها هم اکنون مهم ترین نیاز های آسیب دیدگان زلزله از این قرار است:
-تقویت ضریب امنیتی
-پتو ، لباس گرم و لوازم گرمایشی
-مشاوران و روانشناسان
-سرویس های بهداشتی صحرایی

به گفته برخی خبرگزاری ها هم اکنون مهم ترین نیاز های آسیب دیدگان زلزله از این قرار است:
-تقویت ضریب امنیتی
-پتو ، لباس گرم و لوازم گرمایشی
-مشاوران و روانشناسان
-سرویس های بهداشتی صحرایی
به گفته خبرگزاري ها، متاسفانه روز گذشته زلزله نسبتا شديدي مناطقي از شمال غرب كشور را لرزاند كه موجب كشته و زخمي شدن تعدادي از هموطنان مان شد. (برخي از خبرها را در اينجا بخوانيد)
خداوند انشاءالله جان باختگان اين حادثه را در اين ايام قدر مشمول رحمت خويش قرار دهد و به بازماندگان و مجروحان سلامتي و صبر عنايت كند. انشاءالله هر كدام از ما هم به هر اندازه توان مان به اين افراد كمك كنيم.
زلزله و حوادثي مانند آن هرچند حوادثي طبيعي هستند ولي از طرف ديگر مي توانند وسايلي براي آزمايش بندگان هم باشند، هرچند دعا مي كنيم كه خداوند هيچ انساني را از اين طريق امتحان نكند.
پ ن:
مدیرکل روابط عمومی کمیته امداد گفت: هموطنان و خیرین میتوانند از طریق شماره حساب ۰۱۰۵۵۸۳۱۴۴۰۰۲ بانک ملی کمکهای خود را به زلزله زدگان آذربایجان شرقی اهدا کنند.

(1)
شب بود،
شب قدر.
قدری بود و ما قدرِ قدر دانسته،
و اعضا و جوارح هر یک به کنجی نشسته.
و مباحثه ای بزرگ
ـ بل محاکمه ای ـ
در گرفته.
گویی زمانِ حساب در رسیده،
و جمله در محضر وجدان، حاضر،
تا مگر قدر و مقدار هر کس مشخص شود.
شاهدان هر یک به شهادت حاضر،
و هر کدام به گونه ای غمگین،
و نالان از خطاهایی که به دست شان در گرفته بود.
قلب گفت: «گناه من چیست وقتی آدمی مرا فروخت به شیطان
ـ به ثمن بخس ـ »
دست گفت: «چه جای سرزنش مرا، که خطاکار، آدم است؛
او که مرا به راه خطا بُرد هر زمان.»
پا گفت: «خود انصاف دهید.
مرا به مجلس اشرار چه جای رفتن بود،
اگر او ـ آدمی ـ در حق من چنین جفا نمیکرد؟»
گوش به فغان آمد:
«مرا تمایل نغمه های ناصواب نبود
اگر این سیاه کار ـ انسان ـ
کلید گناه بر درگاه وجودم نمیفکند.»
چشم گفت: «چه بسیار که در خواب غفلت فروخفت،
و چشم خویش از زیارت اسحار فروبست،
حال آن که خود شنیده بود
ـ گوش، شاهد است ـ
بارها ذکر قبیله پاکان را،
آنگاه که به دامن یار می آویختند،
از دست ساحران سحر
ـ این حرامیانِ صحبت اسحار ـ
و بر لب شان مدام جاری بود که:
اللهم نبِّهنی فیه لبرکات اسحاره.
(2)
داستان ادامه داشت.
آدمی
ـ این غافل از سحوری اسحار
و فرورفته در مکاید ایام ـ
در شب قدر،
در محکمه وجدان،
شرمگین بود و سر افکنده.
از محضر دادگاه فرصتی دیگر خواست.
و همگان را، از شاهد و قاضی،
به یاری طلبید،
مگر که از سیاهی پرونده خود بکاهد.
و در شب قدر،
تقدیر خویش از سر نویسد.
شاهدان، سخن به محضر یار بردند
و او را به لیالی قدر سوگند دادند
با این امید که ابر رحمتش دیگر بار
باران به چشم خطاکار آدمی شود.
رحمت یار بر غضبش پیشی گرفت
و آدمی را مهلتی دیگر داد،
مگر که از خجالت عشق درآید.
او نیز تیر امید در کمان تضرع نهاد،
باشد که به هدف اجابت نشیند.
نخست از قلب آغاز کرد
با این امید که دیگر بار جمال یار در آینه اش هویدا شود،
و با خود زمزمه کرد:
و نَوّر فیه قلبی بضیاء انواره.
(3)
قلب به تنهایی چارهساز نبود.
دیگر شاهدان ـ اعضا و جوارح ـ
نیز هر یک را سهمی بود.
و بی یاری آنان کار به سامان نمی رسید.
این بود که دیگر بار
در دادگاه وجدان
و در لیالی قدر
آدمی دست تمنا به ستارگان آسمان داد،
و جان به خنکای نسیم سحرگاهی سپرد.
آنگاه نورِ نوران را به ذمه قلوب عارفان برد،
مگر که سطوت نورانی عشق
همه اعضای او را
به ناز نگاه خود متبرک سازد.
در این حال بود و وصف حالش چنین:
و خذ بکل اعضایی الی اتّباعِ آثاره.
بنورک یا مُنوِّر قلوب العارفین.
(برگرفته از کتاب «رمضان؛ ضیافت ناز، جلوه نیاز»)
کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران با همكاري برخي از موسسات علمي و پژوهشي كشور قصد دارد در مهرماه سال ۹۱ همايش ملي «صیانت از کرامت انسانی در اندیشه حقوقی اسلام» را برگزار نمايد.
دومین پيش نشست علمی پژوهشی همايش روز شنبه ۱۴ مرداد ۹۱ در موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قم برگزار شد. در اين نشست ابتدا آقايان دکتر محمدجواد جاوید، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران و حجت الاسلام دکتر مصطفي دانش پژوه، مدیرگروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مباحثي را ارائه كردند. پس از آن سه مقاله از مقالات برگزيده همايش توسط آقایان محمد داوری، احمد رضا بهنیافر (از مشهد و دامغان) و حسینعلی رحمتی ارائه شد. عنوان مقاله آقای محمد داوری ، «چالش های حقوقی و قضایی و صیانت از کرامت انسانی بزه دیدگان» و عنوان مقاله آقای بهنیافر، «جایگاه کرامت انسانی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» بود.
عنوان مقاله اي كه بنده ارائه كردم عبارت بود از «نهادینه شدن اخلاق؛ ضامن صیانت از کرامت انسانی». چكيده مقاله خودم را در اين جا قرار مي دهم (متن كامل را هم پس از انتشار، در وبلاگ قرار خواهم داد. انشاءالله)
چكيده
آدمی به عنوان گل سر سبد آفرینش، جای گاه و مقامی بس ارجمند دارد، و کرامت انسانی، موهبتی است که از سوی خالق وی به او اعطا شده است. از این رو سزاوار است که از این گوهر ارزشمند به خوبی صیانت و حفاظت شود. مقاله حاضر، که با رویکردی نظری – كاربردی نگاشته شده، در پی پاسخ به این سوال است که چه چیز می تواند صیانت از کرامت انسانی را تضمین نماید؟ انگاره قابل دفاع مکتوب حاضر آن است که با «نهادینه شدن اخلاق» و عمل به دستورات اخلاقی در عرصه فردی و اجتماعی، می توان به خوبی از کرامت آدمی صیانت نمود. البته این امر آن گونه که در آغاز می نماید امری سهل و آسان نیست؛ بلکه ضرورت ها و بایسته هایی دارد که در مقاله به آن اشاره خواهد شد. در نوشتار حاضر، پس از تبيين اهمیت و جایگاه کرامت انسانی و تاکید بر لزوم صیانت از آن، ضمن توضيح مفهوم «نهادینه شدن اخلاق» ، و اشاره به برخی از بايسته های تحقق این امر، بعضي از چالش هاي عملي و نظري كه بر سر فرايند نهادينه شدن اخلاق قرار دارد بررسي مي شود.
واژگان كليدي: کرامت انسانی؛ اخلاق اسلامی؛ اخلاق فردی و اجتماعی؛ انسان از دیدگاه اسلام؛ آسیب شناسی اخلاقی.
پ ن:
'گزارش نشست دوم را می توانید در سایت مرکز حقوق بشر اسلامی بخوانید.
گزارشي از پيش نشت اول اين همايش در اينجا و پيش نشست سوم را مي توانيد در اينجا مطالعه كنيد.
انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم در راستای ترویج و گسترش دانش اقتصاد اسلامی اولين همايش دو سالانه انجمن اقتصاد اسلامي حوزه علميه را با عنوان همايش ملی اخلاق و اقتصاد اسلامی
با همکاری سایر مراکز آموزشی وپژوهشی حوزوی و دانشگاهی فعال در زمینه اقتصاد اسلامی در پائیز 1391 در شهر مقدس قم برگزار مي نمايد.
دبیرخانه همایش از استادان، پژوهشگران و صاحب نظران مطالعات اقتصاد اسلامی دعوت می کند که با تدوین مقاله در محورها و موضوعات پیشنهادی در این حرکت علمی مشارکت نمایند.
پوستر همايش را از اينجا و بروشور راهنما را از اينجا مي توانيد دانلود كنيد.
براي اطلاع از محورهاي همايش و آدرس تماس به ادامه مطلب مراجعه فرماييد.
(pdf هر دو قسمت را میتوانید از اینجا دانلود کنید)
در قسمت اول این نوشتار برخی از نکته هایی که درباب نگارش آثار دینی - به ویژه برای کودکان و نوجوانان - باید در نظر گرفت بیان گردید. اینک ادامه این نکته ها:
6.توجه به امور زيبايي شناختي: كار نگارش و نشر كتاب يك فن و يك هنر است، گر چه طبيعتا صنعت هم هست. از اين رو بايستي در همه مراحل توليد و توزيع آثاري ادبي و هنري با صبغه ديني، به طور جدي به امور مربوط به زيبايي هم توجه كرد؛ به ويژه كه مخاطب اين گونه آثار، كودكان و نوجوانان باشند كه جذابيت هاي شكلي و ظاهري كتاب براي آنان امري تعيين كننده است. بنابراين استفاده از متخصصان طراحي و گرافيك، نقاشان، صفحه آرايان، و ويراستاران مبرز و متخصصان صنعت نشر، همچنين استفاده از صاحب نظران عرصه تعليم وتربيت، روان شناسي، جامعه شناسي و هر گونه دانش هايي كه به طور مستقيم يا غير مستقيم مي توانند به توليد آثار ادبي و هنري با درون مايه ديني كمك كنند امري است لازم و ضروري.
7.سهولت دسترسي: چه بخواهيم چه نخواهيم هنوز اقلام فرهنگي و از جمله كتاب در سبد خانوار بيشتر افراد جامعه ما جاي چنداني ندارد. به همين خاطر هنگام بروز دشواري هاي مالي و اقتصادي، خريد كتاب و مجله معمولا نخستين اقلامي است كه از سبد خريد خانواده ها حذف مي شود. طبيعي است كه اين امر مي تواند به مرور زمان موجب بروز خسارات فرهنگي فراواني شود. يكي از راه هاي جبران اين امر، فراهم سازي بستري است كه بتوان كتاب را با هزينه كمتري به دست خانواده ها و در واقع به دست كودكان و نوجوانان رساند. از جمله كارهايي كه در اين زمينه مي توان انجام داد تقويت كتاب خانه ها است. فروش اقساطي كتاب هم يكي از كارهايي است كه انجام آن از سوي كتاب فروشان يا ناشران مي تواند به بالا رفتن سرانه مطالعه كودكان – و بزرگ سالان – كمك كند. انتشار كتاب هاي ارزان قيمت، يا امانت دادن كتاب از سوي كتاب فروشي ها در قبال اخذ وجهي كمتر از قيمت پشت جلد و اموري از اين قبيل مي تواند به اقبال افراد به مطالعه كمك نمايد.
8.فرهنگ سازي: براي اين كه خريد و مطالعه كتاب جاي گاه خود را بين كودكان و نوجوانان و بزرگ تر ها پيدا كند بايد مسئله مطالعه جزو فرهنگ جامعه ما شود. و اين كار شدني است به شرط آن كه همه افراد، نهادها و موسسات فرهنگي و غير فرهنگي به طور جدي وارد عرصه شوند. در اين ميان رسانه هايي چون صدا و سيما و روزنامه ها و سايت هاي اينترنتي نقشي جدي و به سزا دارند. معرفي آثار منتشر شده و نويسندگان كودك و نوجوان و تشويق و ترغيب بچه – و بزرگ تر ها - به مطالعه مي تواند به مروز زمان فرهنگ خريد كتاب و مطالعه را در جامعه ما نهادينه سازد. به رغم تاريخ كهن و پرسابقه كشور ما در امر توليد آثار علمي و فرهنگي و به رغم گنجينه هاي ارزشمند علمي و نويسندگان فراواني كه در تاريخ ما وجود داشته و دارند، حتي يك نگاه كوتاه به اطراف مان كافي است كه مشخص كند متاسفانه مطالعه كتاب هنوز جاي گاه لازم خود را در زندگي فردي و اجتماعي ما پيدا نكرده است. و اين نشان گر ضرورت تلاش بيش از پيش براي فرهنگ سازي درباب كتاب و كتابخواني است.
9.و اما پدر و مادرها: نمي توان با فرستادن بچه به مدرسه يا نشاندن او به پاي برنامه هاي تلويزيون خيال خودمان را راحت كنيم و گمان كنيم ما به عنوان پدر و مادر فرزندان در قبال مطالعه و آگاهي بخشي آنان وظيفه اي نداريم. همان گونه كه تهيه غذاي جسم و شرايط مناسب براي زندگي بچه ها جزو وظايف عقلي و شرعي پدر و مادرهاست، تهيه خوراك فرهنگي و روحي لازم هم جزو وظايف شان به شمار مي آيد. وقتي چند هفته يا ماه – و حتي سال – مي گذرد و بچه ها هيچ كتابي را در دست بزرگترها نمي بينند ديگر از بچه ها نمي توان انتظار داشت كه با كتاب و مطالعه انس و الفت داشته باشند. بنابراين بايد فرهنگ سازي براي مطالعه را از درون خانه و از والدين شروع كرد. مطالعه كتاب و مجله توسط پدر و مادر و ديگر بزرگ ترهاي خانه ، عملا افراد كوچك تر را به كتاب و مطالعه ترغيب و تشويق مي كند. به هر اندازه سرانه مطالعه بچه ها بالاتر رود سطح آگاهي آنان بالاتر مي رود، در نتجه بهتر مي توانند با مشكلات و مسائل زندگي مواجه شوند و در نهايت گام هاي بلندتري به سوي سعادت و خوشبختي مادي و معنوي بر مي دارند. و مگر پدر و مادرها براي بچه هاي خود چيزي غير از اين را مي خواهند؟ تا وقتي ما بزرگتر ها با كتاب آشتي نكنيم و كتاب و مجله را به عنوان يكي از اعضاي دائمي زندگي خود نپذيريم نبايد از فرزندان خود انتظار مطالعه را داشته باشيم.
10. راستي: از آخرين باري كه بچه ها شما را در حال مطالعه ديدند چه مدتي مي گذرد؟ آخرين بار كي براي آنها كتاب خريده ايد؟در يكي از پست هاي گذشته يادي كردم از كتاب خاطره انگيز «قصه هاي خوب براي بچه هاي خوب». در آنجا وعده ادامه مطلب را دادم و اينك الوعده وفا.
لب مطلب اين كه به نظر بنده امروز بيش از هر زمان ديگري نياز به نگارش كتاب هاي ديني براي كودكان و نوجوانان داريم و براي اين كار هم بايد اصول و ضوابطي را در نظر بگيريم. اين كتاب ها مي تواند در قالب گوناگوني مثل شعر يا نثر و به صورت رمان و داستان يا نمايش نامه و فيلم نامه و قطعه ادبي نگاشته شود. روزگاري بود كه هنوز از ادارات و سازمان هاي گوناگون متصدي نگارش كتاب ديني خبري نبود، همچنين اين همه شبكه تلويزيوني و ماهواره اي يا سايت هاي اينترنتي وجود نداشت تا مايه سرگرمي و اتلاف وقت بچه ها شود. يكي از چيزهايي كه هم موجب گذراندن اوقات فراغت كودكان و نوجوانان مي شد هم كلي مطالب آموزنده را به صورت غير مستقيم به آنان ياد مي داد، كتاب هايي بود كه به صورت رمان يا داستان كوتاه نوشته مي شود. طبيعتا در اين جا منظور آثاري است كه با صبغه ديني و در راستاي تقويت باورهاي ديني مخاطبان منتشر مي شد. در آن زمان چند نويسنده مذهبي نويس، مانند محمود حكيمي، با كتاب هاي خود بار تربيت ديني نسل جديد زمان خود را به دوش مي كشيدند. بعد از پيروزي انقلاب هم گر چه كم وبيش نويسندگاني پا به عرصه گذاشتند كه دراين زمينه فعاليت داشته و دارند ولي واقعيت، و سخن اصلي نوشته حاضر، اين است كه امروز ما بيش از هر زمان ديگري به اين گونه نويسندگان و آثار جذاب با درون مايه هاي ديني و اخلاقي نيازمنديم.
در اين زمينه چند نكته به نظر مي رسد كه اميدوارم بيان آنها براي علاقه مندان و اهل فن مفيد واقع شود:
1. اهميت كتاب ديني و اخلاقي براي كودكان: يكي از مهم ترين راه هاي تربيت ديني و اخلاقي كودكان و توجوانان، تشويق آنان به مطالعه آثاري است كه با درون مايه ديني نگاشته شده و فضائل اخلاقي را به آنان معرفي مي كند. تبليغ و تربيت ديني ما براي كودكان و نوجوانان به هر اندازه كه با بهره گيري از شيوه بيان غير مستقيم باشد تاثير آن نيز بيشتر است. در اين راه استفاده از قالب جذابي چون داستان و رمان مي تواند نقش كليدي و موثري را داشته باشد.
2.هيچ چيز جاي كتاب را نمي گيرد: هر چند امروزه اينترنت و تلويزيون وماهواره و مانند آن وجود دارد؛ ولي تجربه نشان داده كه هر يك از اين رسانه ها مزايا و معايب خاص خود را دارند ولي جاي كتاب را نمي گيرند. حتي كتاب هاي ديجيتال و «اي بوك» ها جاي كتاب كاغذي را نمي تواند بگيرد. اين امر بخصوص براي كودكان و نوجوانان به طور ملموس تري صدق مي كند؛ چرا كه اولا دسترسي آنان به اينترنت و كتاب هاي الكترونيكي كمتر از بزرگ سالان است ثانيا با كتاب هاي كاغذي بهتر مي توانند انس و ارتباط برقرار كنند و آن را به همراه داشته باشند و مطالعه نمايند. هر چند البته مقصود نوشته حاضر تاكيد بر لزوم نگارش كتاب هاي ديني جذاب است حال به صورت كاغذي باشد يا غير كاغذي.
گاهي پدر و مادرها گمان مي كنند به صرف خريد كامپيوتر يا تبلت براي بچه ها، و خريد چند نرم افزار بازي و غير آن، كار تمام شده و بچه ها باسواد و با آگاهي ديني بار مي آيند. در حالي كه لزوما اين گونه نيست و بچه ها براي تربيت ديني خود نياز به مطالعه كتاب هاي مناسب هم دارند.
3.سيطره ترجمه و غفلت از تاليف: هر بار كه جهت خريد كتاب براي خودم يا بچه هايم به كتابفروشي ها سر مي زنم در يك بررسي ميداني و البته نه چندان دقيق، احساس مي كنم تعداد آثار ترجمه شده براي كودكان بيش از كتاب هاي تاليفي است. هر چند ترجمه آثار مفيد براي كودكان و نوجوانان هم كاري ارزشمند است و هر چند هنگام ترجمه معمولا هم محتوا – و گاهي هم تصاوير – به صورتي اصلاح مي شود كه با ارزش هاي فرهنگي و ديني ما تضادي نداشته باشد ولي باز هم اين گونه آثار غذايي است كه در خانه ديگران و براي كودكان و نوجوانان فرهنگ هاي ديگر پخته شده است و احتمال اين كه با هاضمه بچه هاي ما نسازد بسيار است. وقتي كار تاليفي از نويسندگان خودمان كم باشد ظاهرا چاره اي جز روي آوردن به كتاب هاي ترجمه اي نيست.
عادت بيش از اندازه بچه هاي ما به خواندن آثار ترجمه شده هر چند مزاياي فراوان دارد ولي از طرف ديگر معايبش هم كم نيست. يكي اين كه به مرور زمان ممكن است بچه ها دچار نوعي خود كم بيني درباره فرهنگ و آداب و رسوم و باورهاي خودشان بشوند. وقتي كه از بچه ها سوال شود كه چند تا از بهترين كتاب هايي كه خوانده اند را نام ببرند يا نام چند نويسنده معروف را بگويند و بيش از نيمي از آثار و اسامي كه به ذهن بچه ها مي رسد غير ايراني باشند اين يك زنگ خطر براي فرهنگ وادبيات و هنر و تربيت ديني و اخلاقي ماست. چرا كه رنگ رخساره اي است كه نشان گر ضمير فرهنگي نسل آينده ساز ماست. رخساره اي كه ممكن است به مرور زمان رنگ خودباختگي نسبت به داشته هاي خود، و شيفتگي نسبت به داشته هاي ديگران را بگيرد. بنابراين، امروزه ما بيش از هر زمان ديگري به نويسندگاني نياز داريم كه با قلم جذاب خود براي بچه هاي مان بنويسند؛ نوشته هايي كه رنگ و بوي سرزمين خودمان و باورها و اعتقادات خودمان را داشته باشد. روشن است كه تربيت چنين افرادي با صرف كارهاي اداري و بخشنامه و امثال آن نمي شود. بلكه نيازمند فراهم ساختن بستر و شرايط و امكانات مناسب است تا كساني كه ذوق و علاقه و استعداد قلم زني در اين عرصه را دارند پا به ميدان بگذارند و انگيزه لازم را براي كار پيدا كنند.
4.توجه به محتوا: در نگارش آثار داستاني براي كودكان، آن هم با صبغه ديني، بايستي هم به فرم توجه كرد هم به محتوا. از نظر محتوا بايد مواظب بود كه آن چه گفته مي شود از مبناي ديني و عقلاني صحيحي برخوردار باشد. اهميت اين امر ازآنجا بيشتر مي شود كه بدانيم مخاطب چنين آثاري كودكان و نوجوانان هستند كه معمولا توان عملي و تحليلي لازم را براي تشخيص سره از ناسره ندارند و ثانيا به طور معمول به نويسنده اعتماد مي كنند و مطالب او راتلقي به قبول مي كنند. از اين رو لازم است كساني كه در صدد نگارش آثار ادبي و هنري با صبغه ديني هستند اولا مطالعات ديني خوبي داشته باشند و ثانيا حتي المقدور از مشاوره با افراد متخصص در مسائل ديني و اخلاقي كمك بگيرند. به همان اندازه كه آموزش مباني ديني و اخلاقي به كودكان و نوجوانان با بهره گيري از ادبيات و هنر ارزشمند ومفيد است ، بي دقتي در ارائه محتواي مناسب مي تواند مضر و آسيب رسان باشد؛ آسيب هايي كه ممكن است تا ساليان سال، و گاه تا پايان عمر امكان تصحيح يا زدودن آنها از ذهن و ضمير افراد امكان پذير نباشد.
با توجه به آن چه گفته شد نويسندگان حوزه ادبيات و هنر ديني كودكان و نوجوانان بايد مواظبت كنند كه مبادا مطالب غير عقلاني، خرافي، سست مايه و مانند آن را به مخاطبان خود عرضه نمايند. كار نگارش براي كودكان و نوجوانان، بر خلاف آن چه كه ممكن است گاه به نظر آيد، كاري است بس دشوار، فني و حساس كه اگر به گونه اي درست انجام نپذيرد موجب نقض غرض مي شود و نه تنها به تربيت ديني منتهي نمي شود كه ممكن است مخاطب را از دين هم دل زده بكند.
5.فرم مناسب: علاوه بر آن چه درباره محتوا و درون مايه گفته شد، در توليد و نشر و توزيع ادبيات ديني بايد به مسئله فرم و شكل هم توجه جدي شود. اين يكي از نكته هايي است كه در موارد فراواني ديده شده نويسندگان و ناشران از آن غفلت مي كنند. اگر قرار است مطلبي در قالب شعر بيان شود بايد ويژگي ها و قواعد و اصول شعر در آن رعايت شود. حتما شما هم كتاب هايي درباره زندگي پيامبر(ص) يا ائمه (ع) را ديده ايد كه نويسنده با كنار هم گذاشتن برخي كلمات منقطع يا موزون به خيال خود شعر گفته است در حالي كه نوشته او نه وزن درست و درماني دارد نه رديف و قافيه اي. اين گونه آثار وقتي با نقاشي هاي سردستي و ناشيانه و رنگ آميزي هاي نادرست همراه شود و به نام كتاب ديني به كودكان و نوجوانان عرضه شود نه تنها باعث گريز بچه ها از مطالعه كتاب هاي ديني مي شود بلكه گاه ممكن است آنان را از مباحث ديني هم گريزان يا به دين بدبين نمايد. (بخش دوم این مطلب)

درآمدي بر فلسفه اخلاق معاصر
ETHICS a Contemporary Introduction
نوشته: هري ج. گنسلر
ناشر: علمي و فرهنگي
ترجمه: مهدي اخوان
كتاب حاضر درسنامه اي است كه تفكر فلسفي – منطقي را در زمينه اخلاق به كار مي گيرد؛ بسياري از ديدگاههاي اصلي حوزههاي فرا اخلاقي و اخلاق هنجاري را در بر گرفته و اين ديدگاه ها را درباره موضوعاتي مثل نژاد پرستي، تعليم و تربيت اخلاقي و سقط جنين به كار مي بندد تا نشان دهد كه چگونه نظريات به ظاهر انتزاعي در فلسفه اخلاق به مسائل ملموس زندگي هر روزه انسان ها مربوط مي شود.
اين كتاب به قلم روشن و موجز نويسنده اي نگاشته شده كه در زمينه نگارش كتاب
درسي مجرّب است و از ابزارهاي آموزشي در كتاب و سايت خود براي تفهيم مطالب
كمك مي گيرد.
گنسلر در پيشگفتار اين كتاب مي گويد: «در تأليف كتاب حاضر كوشيدهام وضوح و
اختصار را رعايت كنم. همچنين از مثالهايي كه براي دانشجويان گويا هستند
استفاده كردهام و تلاش كردهام نشان دهم چگونه رويكردهاي مختلف ميتوانند
بر زندگي ما تأثير نهند. در عين حال كه در برابر بسياري از ديدگاهها
سرسختانه استدلال كردهام، كوشيدهام بيطرف و منصف باشم. دغدغه من اين
نيست كه دانشجويان با من هم داستان باشند، بلكه اين است كه مسائل را
عميقتر مورد مداقه قرار دهند و به رويكردهايي دست يابند كه ميتوانند به
نحوي
سازگار از آن ها تبعيت كنند.»
مترجم با اذن مؤلف تمرينهاي اينترنتي اين كتاب را ترجمه كرد و در كتاب
آورد. تخصص اصلي هري گنسلر، استاد فلسفه در دانشگاه جان كارول در كولند،
منطق و فلسفه اخلاق است.
برخي از كتاب هاي او بدين شرحند: روايتي ساده از قضيه گودل (1984)،اخلاق
صوري (1996)، مقدمه اي بر منطق (ويراست دوم) (2010)، فرهنگ تاريخ منطق
(2006)، فرهنگ تاريخي فلسفه اخلاق (2008) و اخلاق و قاعده طلايي (2012).
(برگرفته از وبلاگ فلسفه اخلاق ، به نقل از بخوان دات کام).

فرارسيدن ماه رمضان را به همه شيفتگان اخلاق، معنويت و عبادت تبريك مي گويم. انشاءالله كه همه ما توان بهره مندي از بركات اين ماه را داشته باشيم. در اين ايام نيايش و دعا براي رفع مشكلات مادي و معنوي همه انسان ها دعا كنيم.
پ ن: در صورت تمايل مي توانيد مضامين دعاهاي روزانه ماه رمضان را به صورت قطعه هاي ادبي در كتاب «رمضان، ضيافت ناز، جلوه نياز» مطالعه كنيد.